Menu
Your Cart

Informatie EWP electrische waterpompen

WAAROM EEN ELEKTRISCHE WATERPOMP KIEZEN?

De mechanische waterpomp is een van de laatste mechanische componenten van de moderne motor die lange tijd werd beschouwd als een inefficiënt apparaat dat als accessoire bij de eerste motoren werd ontworpen.

Een waterpomp met mechanische riemaandrijving draait met hetzelfde toerental als de motor, ongeacht hoe warm de motor is. Voorbeeld : wanneer met hoge snelheden over de snelweg wordt gereden, heeft de motor minder koeling nodig, aangezien ramlucht de motor van nature afkoelt, maar het motortoerental is hoog, evenals de mechanische waterpomp, waardoor overmatige koeling wordt geboden terwijl het vermogen van de motor afneemt. Bij druk verkeer met een hoge omgevingstemperatuur loopt de motor stationair of langzaam, evenals de riemaangedreven mechanische pomp, ook al is in deze toestand extra koelvloeistof nodig om de motor te koelen. Het werkt dus erg efficiënt wanneer het niet nodig is en erg inefficiënt wanneer het nodig is. De EWP ® corrigeert dit inherente gebrek door maximale koeling te leveren wanneer dat nodig is.


Met een EWP ®  & Fan Digital Controller (12 & 24V) (PATENTEN: VS 6425353, EU 1133624, AUS 756453) , wordt de snelheid van de pomp beheerd door de controller die de voedingsspanning naar de pomp varieert en zo de snelheid van de pomp omhoog of omlaag op zoek naar een doeltemperatuur. Wanneer de motor de doeltemperatuur bereikt, vergrendelt de controller terwijl de snelheid van de elektrische waterpomp constant verandert om rekening te houden met het verkeer en de gasklepomstandigheden, terwijl de doeltemperatuur onafhankelijk van het motortoerental wordt gehandhaafd. Wanneer de EWP ®worstelt om uw doeltemperatuur te behouden, zal de digitale controller de elektrische ventilator van de motor automatisch laten draaien zodra de motor + 3 ° C (+ 5,4 ° F) boven de beoogde / ingestelde temperatuur heeft bereikt. Een ander belangrijk voordeel is dat de controller ervoor zorgt dat de EWP ®  en de ventilatoren na het uitschakelen van de ontsteking 3 minuten of -10 ° C (-14 ° F) van de ingestelde / doeltemperatuur kunnen blijven draaien om warmtestraling te voorkomen.

VOORDELEN VAN EEN ELEKTRISCHE WATERPOMP 
Het belangrijkste voordeel van het gebruik van een EWP ® is het oplossen van een probleem met oververhitting van de motor en een  verbeterde regeling van de motortemperatuur. 

Een andere belangrijke verbetering voor uw voertuig komt van het vermogen dat de mechanische pomp van de motor haalt en kan worden teruggewonnen met het gebruik van een EWP ®, vandaar de brandstofbesparing en het verhoogde vermogen. Door de parasitaire vermogensverliezen van riemaangedreven waterpompen weg te nemen, kan de EWP ® tot 10 kW extra vermogen en extra brandstofbesparing leveren . Het motorvermogen dat door de mechanische pomp wordt gebruikt, neemt toe naarmate het toerental verdubbelt - dus wanneer de mechanische pompsnelheid verdubbelt vanaf het stationaire toerental, zeg maar; 600 tpm tot 1200 tpm, het benodigde vermogen neemt acht keer toe. Dan nog eens acht keer naar 2400 tpm, en zo verder tot maximaal motortoerental. Het is dit extra vermogen en koppel dat vrijkomt door het verwijderen van de mechanische pomp die zorgt voor debrandstofbesparing die wordt geschat op 3,5% tot 10%. Grote Europese fabrikanten hebben EWP's ® als standaardkwestie geïmplementeerd op een aantal van hun voertuigen en ons onderzoek toont aan dat een EWP ® 90% minder energie verbruikt dan conventionele systemen, namelijk: de mechanische waterpomp. Andere voordelen zijn onder meer lagere emissies dankzij een snellere motoropwarming , een beter beheer van de motortemperatuur , het elimineren van doorwarmte-opname van de motor en een langere levensduur van de motor . Gewichtsvermindering is een ander voordeel en belangrijkste vereiste van elke autofabrikant die op zoek is naar brandstofbesparing en betere prestaties. Onze EWP's ®
 

 
gewicht tussen 900 gram tot 1.151 gram afhankelijk van het EWP ® -model, terwijl een typische mechanische pomp in het bereik van 3 kg tot 5 kg ligt. Niet alleen is onze EWP ® aanzienlijk lichter, de universele flexibele montage rond het motorcompartiment biedt opties bij het zoeken naar ruimte in een overvolle motorruimte voor andere aanpassingen. 

EWP ® INSTALLATIE-OPTIES

HULP OF VERVANGING

Een EWP ® kan worden gebruikt als hulppomp naast de bestaande riemaangedreven mechanische waterpomp om de koeling aanzienlijk te verbeteren of als vervangende waterpomp om de koeling opnieuw te verbeteren en tegelijkertijd het vermogen naar de aandrijfwielen te vergroten en brandstof te besparen.

Als hulppomp wordt ongeveer 10 cm van de onderste radiatorslang verwijderd en wordt de EWP ® in de opening gestoken. De EWP ® wordt dan bedraad via een thermische schakelaar, soms dezelfde schakelaar die elektrische radiatorventilatoren bedient, en zowel de ventilatoren als de EWP ® zijn rechtstreeks op de batterij aangesloten. In deze opstelling zullen, wanneer de motor de temperatuur van de thermische schakelaar bereikt, zowel de ventilatoren als de EWP ® inschakelen en de motor afkoelen tot de uitschakeltemperatuur. Wanneer de motor warm is en stationair draait, zal de mechanische pomp koelvloeistof verplaatsen met ongeveer 15 liter per minuut, terwijl de EWP ®zal in werking treden met tot wel 150 liter per minuut extra, en zo een enorme hoeveelheid warmte afvoeren. Als u upgradet van de schakelaar naar onze digitale controller die is aangesloten op de batterij, zullen de ventilatoren en EWP ® bij warme uitschakeling ongeveer een halve minuut draaien en de warmte wegspoelen die de koppakking en andere componenten zal beschermen tegen overmatige hitteschade .

DE MECHANISCHE WATERPOMP UITSCHAKELEN

  • Laat de mechanische waterpomp op zijn plaats, installeer de EWP ® in de onderste radiatorslang en verwijder de thermostaat van de fabrikant.
  • U moet de waterpomppoelie omzeilen door een riem van de juiste lengte te installeren. Deze methode zorgt voor een gemakkelijke installatie.
  • Als de pomp continu draait, verwijder dan de thermostaat en boor er twee ca. 3 mm (1/8 ") gaten in de thermostaatplaat om enige koelvloeistofcirculatie mogelijk te maken. Plaats opnieuw en zorg ervoor dat het thermostaathuis schoon is en gebruik indien nodig een nieuwe pakking.

AFGESLOTEN MECHANISCHE WATERPOMP (AANBEVOLEN)

  • Verwijder de mechanische waterpomp en verwijder de thermostaat.
  • Verwijder vervolgens de waaier van de mechanische pompas. Bewaar de mechanische waterpomp met behulp van de pomppoelie als tussenrol om te voorkomen dat de aandrijfriem opnieuw wordt geleid.
  • Blokkeer eventuele bypass-doorgangen en installeer de ontkoppelde waterpomp opnieuw, waarbij u ervoor zorgt dat alle pakkingoppervlakken schoon zijn en dat de nieuwe pakkingen correct zijn aangebracht om lekken te voorkomen.
  • Installeer de EWP ® in de onderste radiateurslang.

VERWIJDER MECHANISCHE WATERPOMP (IDEAAL)

  • Verwijder de mechanische waterpomp en thermostaat van de motor.
  • Installeer een Davies Craig EWP ® -blokadapter of afdekplaat (niet meegeleverd). Zorg ervoor dat de pakkingoppervlakken schoon zijn en dat de juiste pakking of afdichtmiddel wordt gebruikt om lekken te voorkomen.
  • Installeer de EWP ®  in de onderste radiateurslang. Bij deze methode moet u de standaard radiatorslang aanpassen of vervangen.
  • Installeer een riem met de juiste lengte (niet meegeleverd) om de accessoires aan te drijven.

In de meeste gevallen wordt EWP ® voldoende ondersteund door de radiatorslang. Waar montage vereist is, moet de EWP ®  zacht worden gemonteerd ter bescherming tegen trillingen. Voor de EWP115, EWP130 en EWP150 Part # 8700 wordt montagebeugel aanbevolen.

 

SELECTIE VAN EEN ELEKTRISCHE WATERPOMP

Toepassing                   EWP Model

Motoren tot 2,0 L (std)                EWP 80

Motoren tot 2,0L-3,5L (std)        EWP 115

Motoren tot 3,5L-5,0L (std)       EWP 130

OFF-ROAD / 4WD's                   EWP 130 of 150

Motoren 5,0L of hoger /

Getunde motoren turbo /       EWP 150

Racing drag race Drifting & speedway  

Er zijn geen producten in deze categorie.